On-line: гостей 0. Всего: 0 [подробнее..]
Дорогие гости, перенос форума Marstersvers завершен. Мы рады приветствовать вас на новом ресурсе!)))). Вся первичная информация об этом форуме находится здесь

АвторСообщение
moderator




Сообщение: 872
Зарегистрирован: 17.05.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 03.06.08 08:28. Заголовок: 5.22 Not Fade Away (series finale...that's all, people!). VasquezE. (04/03/04 11:30:09)


VasquezE(04/03/04 11:30:09)
5.22 Not Fade Away (series finale...that's all, people!)



Оффтоп: ссылка на соответствующий топик оригинального форума Marstersverse

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Ответов - 100 , стр: 1 2 3 4 5 6 7 All [только новые]


moderator




Сообщение: 963
Зарегистрирован: 17.05.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 05.06.08 20:16. Заголовок: VasquezE(05/21/04 09..


VasquezE(05/21/04 09:46:30)

Эх, не хотела писать, пока не посмотрю, но пост Призрака подвиг меня на сочинительство. Саммери с Angel's Acolyte я прочитала два раза, капсы видела и поэтому нагло влезаю в дискуссию )

Во-первых. В последней серии Ведон так сильно врезал Ангелу, как не врезала даже Геронея во всех ее спайкфидах. То есть - просто проклял и приговорил. Лишение шаншу, по-моему - всего лишь метафорический срез реальных событий, то есть полной утраты человечности. То, чего не сделали сотни лет вампирского бытия, осуществилось за год чиновничьей практики. Корпоративный мир убивает все хорошее, что есть в личности.

Сначала Ангел разыгрывает игру - подсылает убийц к Дрогину, зная, что тот с ними справится, и таким образом обеспечит "непрямое алиби" его злодейства для проникнования в Круг. Потом ему приходится убить Дрогина по-настоящему. Выхода нет - либо Ангел его убьет, либо остальные убьют их обоих. Следующий этап падения: он использует Линдси в качестве союзника для убийства своих врагов, а потом использует своего друга Лорна для убийства ненадежного союзника Линдси.

Можно ли пасть еще ниже? Я просто не представляю себе, что могло бы быть в 6 сезоне. Многие англоязычные фаны почему-то считают, что Ведон "списал" бы Ангелу эти убийства как вынужденные меры и оставил бы его "рыцарем в сверкающих доспехах". Я в этом сильно сомневаюсь. Во первых, перед кем бы он стал сверкать? Перед Спайком и Иллирией? То-то потеха была бы! А во-вторых, Ведон все-таки не из тех авторов, кто спокойно прощает убийства. Фейт убила одного человека, и это была случайность, а последствия тянулись несколько сезонов. Уиллоу убила одного человека, к тому же законченного мерзавца и убийцу - и на ней это повисло тяжелым грузом, и висело почти до конца 7 сезона сезона, TKIM, anyone?
А Ангел убил двоих - 1) друга и 2) союзника руками друга. Я не удивилась бы, если бы в 6 сезоне мы бы получили Темного Ангела в душевном варианте. И никакие примирения с Коннором ему бы не помогли.

Линдси... Ведон все-таки организовал любовный треугольничек: слэшерскую троицу Линдси-Ангел-Спайк. Какая ревность, какие страсти!

Иллирия. Мне кажется, она стала бы самым интересным персонажем 6 сезона. Особенно если бы Фред вернули отдельно и без души. Мне почему-то кажется, что Ведон хотел сделать именно так. По крайней мере, на метафорическом уровне это прочитывается гениально. Ведон мог бы продолжить ее путь в совершенно необычном направлении: как человека, мыслящего только рациональными категориями, исключившего понятие морали и нравственности из своего багажа. Прекрасная метафора отказа чистой науки от решения нравственных дилемм. Кстати, сейчас это очень актуальная тема для американцев. Буш свернул множество программ по генной инженерии, и в прессе постоянно идут дискуссии на эту тему. Так что исследование этой проблемы на метафорическом уровне - достойная художественная задача.

Уэс... Хлюп, хлюп и еще раз хлюп. Хлюпала даже когда читала саммери. Пытаюсь понять, рассчитывал ли Ведон вернуть Уэса в следующем сезоне. И не могу.

Хармони. Какого черта? Ангел отпускает с рекомендацией вампиршу, которая завтра же начнет кусаться направо и налево, потому что она больше не работает в компании, где действует запрет на человеческую кровь? Я понимаю, что по первоначальной задумке Мерседес МакНаб нужно было как-то вписать в 6 сезон, поэтому Харм отпускали с шутками-прибаутками (чтобы спустить на тормозах глупость ангелова решения). Но когда сценаристы узнали, что 6 сезона не будет, можно было тихо-мирно распылить ее и снять с Ангела еще одно бремя - то, что он отпустил потенциальную убийцу на свободу.

Ганн. Его путь в этом сезоне был самым "производственным", поэтому я как-то не особенно прониклась его проблемами. Но вот его реплика о том, что он в этом году убил слишком мало вампиров и извинение перед Спайком - мол, я не про тебя! - это было сильно. Это такое замечательное преломление расовых стереотипов, что я преклоняюсь в немом восхищении.

Ну вот, и до Спайка дошли. Не помню, кто первый высказал эту мысль, кажется кто-то на Спарклях: Спайк - единственный член команды, который СПАСАЕТ жизнь. Остальные только убивают.
Спайка в серии мало (мне его всегда мало!), но каждая его реплика - не в бровь, а в глаз. Стоит Ангелу начать евангельские параллели, как Спайк обращает их в стеб. И правильно делает - тоже мне, Ангел Иисусович!
Спайк и младенец - это, по-моему, дань уважения фанфикам. Господи, сколько же я фиков на эту тему видела! И почти все совершенно нечитабельные. Но, Господи, как же это трогательно! (и, добавлю в скобках, какое же это наслаждение - писать на эту тему - неисчерпаемый потенциал для приколов!)
Спайк читает свои стихи образца 1880 года. Круг описан до конца. Это и радует, и огорчает. Радует, потому что Спайк нашел себя, перестал стыдиться своего внутреннего Уильяма, потому что он может открыто сказать "Да, я нерд и этим горжусь". Огорчает, потому что я не вижу, куда его можно развивать из этой точки. Хочется верить, что Ведон найдет, куда вести его дальше, потому что нам остаются только надежды на спинофф. А если Ведон не придумает, куда развивать героя, он утратит к нему интерес и кина не будет.

А сама идея poetry slam, по-моему, была жанью уважения лицедейскому мастерству ДМ. Ведон словно говорит : "Дайте этому актеру любой, самый странный текст, самую глупую глупость - и он произнесет ее так, что ему будут аплодировать".
Я почему-то вспомнила, как год назад Ведон сказал на каком-то фанатском сборище, что он написал эту безумную фразу "I'm drowning in footwear" просто от балды и рассчитывал выкинуть ее при монтаже, потому что был уверен, что она получится ужасно плохо. А получилось здорово. И Poetry slam - просто благодарность актеру и предоставление ему еще одной возможности включить свой талант на полную мощность.

В одном из последних интервью Ведон намекнул, что в шестом сезоне мы получили бы "хаос". Многие считают, что события шестого происходили бы в постапокалиптическом мире. Мне не очень в это верится, потому что это означало бы, что Ангел со товарищи всего-навсего сгубили цивилизацию из-за страха быть переваренными системой. Но что же все-таки планировал (планирует) Джосс? Будем ждать.

А насчет "Серенити" - я не думаю, что фильм будет пользоваться коммерческим успехом. Это длинная и совершенно отдельная тема, но если свести ее к одной фразе - Джосс слишком умный. Для среднестатистического зрителя нужны более глупые зрелища.

(думаю, нам стоит завести в оффтопе нитку про "Серенити" - скоро новости со съемок посыплются...)


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Сообщение: 964
Зарегистрирован: 17.05.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 05.06.08 20:17. Заголовок: Geroneja(05/21/04 16..


Geroneja(05/21/04 16:16:30)

Я еще ничего не видела, но того, что прочла и того, что рассказала Стренджер, мне хватило, чтобы понять, что я согласна с Призраком и Васкес полностью Посмотрим, что будет, когда я это увижу )

До сих пор не могу поверить, что то, чего я ждала 8 сезонов, таки свершилось - он пал.. Да простят меня ангелисты, туда ему и дорога!


 цитата:
Темного Ангела в душевном варианте


Вы только себе представьте, какое великолепное и абсолютно неординарное шоу с таким главным героем могло получится! Но... Эх, слишком много "но"... Посмотрю, может, станет понятнее...

О Спайке два слова - помните, я когда-то после LMPTM или раньше говорила, что Уильям, наверное, был модернистом в своих стихах, причем таким, чье время еще не пришло. Похоже, оно пришло сейчас, понадобилось 124 года... А Спайк с ребенком на руках - весьма символично, и я бы расценивала, как намек на спин-офф - смерть вокруг и новая жизнь на руках фактически мертвого перосонажа.. Что-то в этом есть!

Поддерживаем, можем открыть топик по "Серенити"


----------
Marstersverse
The Watcher's Library
Buffy and Angel in Ukraine

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Сообщение: 965
Зарегистрирован: 17.05.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 05.06.08 20:18. Заголовок: Elena S(05/22/04 00:..


Elena S(05/22/04 00:47:16)

О вкусах не спорят

"В последней серии Ведон так сильно врезал Ангелу, как не врезала даже Геронея" Про то, как ему врезАла Геро ничего сказать не могу - видимо, речь идёт о спайкфидах, которые я давно перестала читать, т.к. не могу разделить чувства автора - , но с твоей фразой не согласна сразу по двум пунктам - по пункту "Ведон" (моё глубокое убеждение заключается в том, что "Ангел" мне продолжает нравится именно потому, что там нет ведоновского духа и Ведоном там не пахнет) и по пункту "врезал", т.к. я увидела именно то, что хотела бы видеть в "Баффи" и у Баффи. Вот уж точно каждый видит только то, что хочет - поэтому даже дискутировать не буду. Просто прошу занести моё мнение в протокол - для того, чтобы те, кто испытывает похожие чувства, не думали, что они одиноки.




Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Сообщение: 966
Зарегистрирован: 17.05.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 05.06.08 20:19. Заголовок: Strenger(05/22/04 02..


Strenger(05/22/04 02:16:22)

*Вылезая из виртуального небытия* Углубляться в споры тоже не хочется (тем более, что все уже и так знают, с кем я тут согласна - Призраку и Васкез отдельное спасибо за выражение моих мыслей лучше, чем я смогла бы сама) и не жажду никому портить праздник и светлые иллюзии, но факты есть факты. Так что тоже требую занесения в протокол, что

а) Фюри, Белл, деНайт, Киршнер и даже Минеар неоднократно подтверждали, что арка на весь сезон разработана Джоссом, а к последней серии наметки им были сделаны едва ли не сразу, как объявили о продолжении шоу.

б) Четыре серии с личным участием за один год (включая, кстати, финальную) - это для Джосса, скажем так, немало: в проклинаемых последних сезонах "Баффи" он впрямую участвовал, как минимум, не больше.

Так что много или мало, а пахнет... Сочувствую, но истина дороже.

В утешение могу сообщить, что та самая противоположная нашей точка зрения на сети вполне даже распространена - статистики нет, но не удивлюсь, если ее придерживается большинство. (Правда, ввиду того, с каким усердием ДБ отпихивается от продолжений в этих интервью, меня одолевают туманные сомнения, принадлежит ли он сам к этому большинству. Ну да, конечно, он устал, у него кинокарьера *вежливо молчит на эту тему* и вообще он согласен на кинофильмы, и Сара тоже отказалась возвращаться... Но для нее это не было бы главной ролью, и приглашений у нее пока больше, а шансы на кино-"Ангела" нам всем известны. И кстати, если Сара отказалась потому, что подозревают наиболее параноидальные, то... *ехидно*).

*Уходит, тихо радуясь тому, что у Баффи НЕ кончилось так, как у Ангела - как уже сказано, каждый имеет право на свою точку зрения и предпочтение*


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Сообщение: 967
Зарегистрирован: 17.05.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 05.06.08 20:20. Заголовок: VasquezE(05/24/04 12..


VasquezE(05/24/04 12:57:18)

Роскошное культурологическое эссе Shadowcat

Date Posted: 08:46:18 05/20/04 Thu
Author: shadowkat
Subject: Do Not Go Gently Into That Good Night (My last review - ATs 5.22 spoilers)

Ah Angel…it’s over. This is most likely my last essay/review for a whedonverse series. A moment of silence. Okay on to my review.

Angel’s ending did not surprise me nor did it disappoint. It was much as I predicted, the Wild Bunch ending with possibly more than a touch of the charm of Butch Cassidy and The Sundance Kid.

The Wild Bunch and Butch Cassidy and The Sundance Kid are two westerns that premiered the same year: 1969. A year that has, oddly enough, a great deal in common with 2004 – we were in a horrible war that we could not extricate ourselves from. We distrusted our government. We felt unsafe. And uncertain about ourselves and our world and our place in it. The films of the late 60’s and early 70’s comment on that uncertainty much as Angel the Series comments on it today.

Both films concerned the adventures of outlaws: The Wild Bunch – which had been Butch Cassidy’s gang, at least historically, in Peckinpah's version Butch is never referenced, while Butch and Sundance, a buddy team, who remind me a great deal of Spike and Angel, only vaguely refers to the Bunch. One film, The Wild Bunch, was dark and violent, while the other, Butch, had touches of sardonic humor and quirky Burt Bachnarch tunes, like Raindrops Keep Failling on My Head. Yet, both ended the same. The aging outlaws find themselves up against impossible odds – in this case the Mexican Army. They are outgunned, out-manned and the set-up is ironically their choice. They had the option to end their retirement quietly, they could die in their beds, but like Angel and his gang, they decide to not go gently into that good night. They rage against the dying of the light and die fighting.

One of the major differences between the endings of the Wild Bunch and Butch is the final frame, how the director chooses to show that fight. In Peckinpah’s film we see each and every gory detail in slowmotion. Bullets rip through the protagonists’ bodies and we watch them die graphically upon the screen. Goldman’s film, on the other hand, takes a different route, a more elegant one in my opinion, that of the freeze frame. We don’t see the battle. We don’t see our protagonists die. What we see is their faces raised up nobly to face what is ahead. This is the shot that Whedon and Bell choose for Angel and in doing so they pay homage to the more optimistic of the two films. They also put their own imprint on it – instead of sand, we have rain, and instead of an open space, an alley, and instead of all men – a woman stands amongst them, an incredibly powerful woman, which is something that would have annoyed both Peckinpah and Goldman.

It’s a tricky ending. It certainly was back in 1969. Not bright and shiny and wrapped in a bow. It’s not an ending like most television endings, which do end “gently”. For examples see the season finals of Star Trek Next Generation, Deep Space Nine, Fraiser, and Friends. Instead Angel rages against it's ending. Much like Dylan Thomas’ poem,Do not Go Gently Into That Good Night, states, and much like the two movies mentioned above. Thomas’s poem is about death and in a sense old age or the struggle against old age. Mortality. It’s also about endings. Just as the title of tonight’s episode refers to endings or rather how we deal with them.

Not Fade Away is the title of two popular rock songs. The first is the 1950’s song by Billy Holly, which some associate with his untimely death by plane crash in the late 50’s early 60’s – the event that is at the center of Don Maclean’s “The Day The Music Died”. It’s the same plane crash that killed the Big Bopper and Richie Valens – the 1950s equivalent of Justin Timberlake, and whoever else is at the top of the charts at the moment. The second is a song by The Grateful Dead, based loosely on Holly’s original lyrics, circa 1969. The song itself has a great deal in common with Dylan Thomas’ poem and William Goldman’s ending of Butch Cassidy and The Sundance Kid: all three deal with how we face death, how we face that final curtain, how in truth we face our own mortality.

Throughout tonight’s episode we have allusions to mortality, what it means to be human, to die, to live, and what purpose if any we find within it. Angel tells his gang to take the day off before the final battle – to do something that makes them happy. One last day. And each one does. Lorne signs a song at a club while Spike chooses to spend his reciting poetry, a much better version of an old poem to a much more appreciative crowd. In fact the new crowd is almost the complete opposite of the old one – the old one prissy academics filled with their own self-importance, the new one beefed up, tattooed, tough guys. The contrast is startling – partly because the first group discusses violence like it was art, dismissing poetry as a trivial matter or something they wish to ignore unless it is of a certain level making themselves in the process feel important by the dismissal, while the second dismisses the violence, has no interest in really discussing it, knows what it is and prefers the poetry. At any rate - Spike spends his last day much as he spent his last human one as William, sharing his art. Yet in this instance, instead of sharing it with a group of prissy fools, he shares it with a crowd of people who have seen far too much violence. Just as the death he goes out to confront – is not one he embraces gently as a lover, but rages against like a fighter, determined to live and help the world. His poetry may not be award-winning poetry, but does it matter? Really? I’ve always found criticisms on poetry to be sort of hypocritical to be honest, all poetry comes from the heart, and all of it is good or bad depending on the reader or listener. Poetry is a highly subjective art form after all.

Next is Gunn, who chooses to spend the day helping Anne, Anne who like Spike, had started her journey waiting to embrace death like a lover – but now raises her head in the sunlight and embraces life. Anne began her career as Chanterelle in Lie to Me S2 BTVS – her neck exposed to Spike’s fangs, seeing death as a better version to life. Buffy saved her, and in the process she saw what William hadn’t when he got turned, the monster. Then as a night blooming Lily, she follows an old lover down the rabbit hole to hell- an apt metaphor for her despair. This time she fights it back, by Buffy’s side, as both climb out of hell. (Anne S3 BTVS). Now having taken on the name of Anne, she has become a mother of sorts to countless runaways and troubled children ensuring they don’t follow her path and see each day as a new miracle. When Gunn asks her how she would handle being told life is meaningless and controlled by fate, she smiles and says cheerily, I’d still move my boxes to the new shelter and keep on trucking. Ann learned long ago that it’s the day to day fight that matters not the destination, which can change at a moment’s notice.

Then we have Angel and Connor. Connor is struggling to put together a resume, he is trying to find a regular job. He tells Angel that he remembers, he knows Angel is his father, and he understand why Angel did it. And he’s grateful. It’s like an old nightmare he states. And he also once again tells Angel to lighten up. An echo of Spike. See the humor in it. Connor has moved on to the “business” of living. Juxtaposed to this is Wes and Illyria – Wes still mourning Fred, Wes who of all the characters most wishes to embrace death – and hopefully through death his dead lover on the other side. He cannot see the live one in front of him, for the dead one she resembles. So he spends his last day with Illyria – in a sense – mourning Fred.

Last, we have Lindsey and Eve, and Lindsey’s comment that Eve chose to give up her “immortality” to be with him. The reverse of Darla, whom Lindsey turned immortal in order to keep. Their romance in many ways is the photo-negative of the Darla/Lindsey romance. And it ends in the reverse as well – with Lindsey dying and Eve remaining trapped at WR&H, alone.

The other allusion to mortality is the shanshue prophecy, which Angel reluctantly signs away. He lets go of it. Stating he doesn’t want to be human. Yet…one wonders. He asks Harmony if she misses it and she struggles with the idea. Not really. But wait, yes, she misses her heart beating whenever she kissed a really cool guy. She does miss that. Once again the metaphor of the un-beating/dead heart. Spike also references the prophecy, curious to know which of them will get it or if it is even an option? He’s pretty certain it isn’t but just to be sure, asks. Angel shrugs it off, stating it’s doubtful they’ll live. One wonders at this point – has Angel given up?

For an answer - we come back to the title of the piece and the Dylan Thomas poem. Not Fade Away, Do not go gentle into that good night…it’s not about giving up and it’s not about holding onto something that we shouldn’t have – such as eternal life. It’s about something else – it’s about fighting for the light. As Angel attempts to explain to Hamilton, whom he realizes can never understand: Not letting ourselves succumb to darkness and despair. Not giving in to the Wolf, the Ram, and the Hart, who attempt to manipulate the world with their strings.

Here’s the Dylan Thomas poem for those who are curious:

Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,
Rage, rage against the dying of the light.

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,
Do not go gentle into that good night.

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,
Rage, rage against the dying of the light.

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless me now with your fierce tears, I pray.
Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light.

Dylan Thomas, 1951 or 1952
http://www.liebreich.com/LDC/HTML/Various/Thomas.html

This poem makes me think of Wesley. And no, I was not surprised by his death. I figured out he was going to die last Friday actually, a friend inadvertently said something that somehow caused me to piece it together, although I think I would have figured it out anyway. It just fit. Why? Ah. Wes is the old man of the piece. Tired. Worn out. He’s been with Angel since the beginning. And he is the last of the original team, the original team that was once made up of Doyle and Cordelia, and after Doyle’s death – Wes. Angel is left to fight his final battle with the new team – Gunn, Illyria and Spike. Also as Wes, himself, states to Illyria, he has nothing to live for. He wants to die. He is the only one of the group – who I believe does. Yet, he does rage against the dying of the light. He does fight. The man he fights? Is the one responsible for both removing his painful memories and for restoring them. A Wizard of sorts, a person who lies. Wes tells Illyria, he’s tired of lies. He wants truth. He’s tired of magic, slight of hand, and illusions. But when he dies – he requests the lie, he wants the illusion. Wouldn’t it be ironic if in that dying moment, Illyria unwittingly gave him the truth?

Illyria certainly doesn’t go gentle into that good night. She’s old. Yet young. And her grief throws her, overwhelms her. Fills her with rage and passion. Had Illyria truly fallen for Wes? Was that scene the photo-negative of Fred’s death in Hole in The World? Perhaps. Illyria rages as he dies and with her fist smashes through Vail’s face just as Connor once smashed his through Jasmine another teller of lies and weaver of illusions (Peace-Out ATS S4). Also both old ones, far past their prime, taken down by one they’d under-estimated.

Life and death…are juxtaposed here with the Wes/Illyria scene and Spike and the baby. As Wes lies dying, we find Spike saving the child Angel reportedly gave to the demons. He fights them off with a quip. And the scene reminds me of another one long ago, where Angel saved a child from Darla, who requested he eat it in front of her. (Darla ATS S2). It’s also a reference to the idea of the sacrifice of innocence – Spike who’d lost his innocence in a vampire’s arms ages ago, and has taken the innocence of countless others, in this moment is saving an innocent from a similar fate. While Gunn is battling vampires and going after the senator, who represents both his past and where his desire for intellectual power may have lead him. The Senator is similar in description to Gunn’s sister, and like his sister, the woman who was once the senator is no longer in residence, a demon soul occupies her long-vacated shell. So it is fitting that Gunn, who chose at one point to become something he’s not, with implants, ends up killing a person who made a similar choice.

Meanwhile Lorne, who despises violence, is stuck watching Lindsey do his part for the team. Lindsey has agreed to join Angel’s team. Or so we are lead to believe. After all – it only makes sense that these two take down WR&H together. Except Angel refuses to give Lindsey his final moment – it is not Angel who kills Lindsey. Nor is it Angel who engages Lindsey in a final battle. That task is left to Lorne – who does it abruptly, neatly, and quickly with few words. “Wait,” Lindsey screams, “I’m on your team. Want to hear me sing?” “ No,” Lorne replies, “I’ve already heard you sing.” (Dead End S2 ATS) The master of empathy and mercy – does the opposite. It’s why Lorne isn’t in the final battle and it’s why Lorne tells Angel goodbye, you won’t see me after this and don’t look for me even if you survive. It also may be why Lorne’s opinion of their work and Angel has changed so drastically. Lorne has lost himself and falls into the passages of the demon night. The world he had hoped to leave behind him in Pylea. Retreating. While Lindsey dies moaning about Angel, like a rejected lover wishing for that last kiss, Eve stands in Angel’s office alone, lost, forlorne in her former garden.

The garden does have a betrayer, of course, and that is Harmony – who does as Angel expected, betray him. Much like Eve betrays Adam. Harmony argues she wouldn’t have if he’d shown any respect or had faith in her. And one can’t help but wonder if Harm has a point – if he had, would she have betrayed him to Hamilton? Or did Angel in effect push Harmony into doing it – so he could play out his end of the plan? It does however remind me of the first Harmony episode, Disharmony, S2 ATS, where Angel tells Cordy that Harmony will betray them – given the first good opportunity. She can’t help it. She doesn’t have a soul. Is Angel right? One isn’t sure – since people with souls betray you all the time. Or is Harmony right – his inability to have faith in her – causes her to betray him?

Angel’s final on-screen battle is of course with the Wolf, the Ram, and The Hart as represented by Hamilton. All the things Angel may have once aspired to. Power. Ambition. The great-achiever. And for a while it looks like Hamilton has the upper hand, but along comes Conner, the expression of life – who lends a hand. Connor shows up oddly enough just after Hamilton tells Angel he was a waste as a human and has accomplished nothing worthwhile. Connor, of course, is evidence to the contrary, a mortal child with a mortal life. Connor aids Angel and in doing so seals the loop on his own story. WR&H gave Connor his new life and Connor helps his father bring down their house of cards. The house of cards that had a hand in creating Connor to begin with. Connor can’t be the one to beat Hamilton of course. Nor can he really stay to watch Angel do it with the house falling down around them. Connor’s arc has ended, he must go and live his life, he must leave the business of killing behind him. He’s long since ceased being part of it. This is Angel’s fight and Angel’s fight is as always primarily with himself. Hamilton in some ways represents the dark part of himself, just as Lindsey did, and all that dark part yearned for. Immortality. Not caring about anyone. Power. Power coursing through his blood. Hamilton also represents the Powers That Be, the Senior Partners and fate. You can’t beat me – he tells Angel, I’m beyond you. Above you. But Angel does, by sucking his blood – just as he sucked Hamilton’s twin’s blood, Drogyn – one weak and one powerful. By sucking Drogyn – he gets into the circle, by sucking Hamilton he breaks the circle wide open, flipping over the game, pulling down the house, and unleashing the hordes just like the anti-heroes in those old Westerns once did ages ago.

The last scene is a fitting one - Angel in the rain, in an alley, next to three friends. It isn’t exactly an echo of the first scene in the first episode City Of , which we see in the opening credits every week – Angel walking alone in the rain in an alley, no – that came just before, where for a brief moment we really did think he’d be alone in this. But he’s not. He * never * has been. Why? Because like those Westerns of old, it’s not the fight that matters so much as our connections with one another along the way. Who is standing by our side. We may not go gentle into that good night, yet we still must go, we are mortal after all, we die and all things do come to an end even television shows – but the reason we don’t fade away is because of those connections with others. Without Anne, Connor, Harmony, Lorne, Nina and the viewers…there would be no one to remember and Angel would fade away. Just like if it weren’t for the Grateful Dead and Don Maclean – Buddy Holly’s words and his memory might have faded away.

I enjoyed the episode. And I will miss this series. But I think this was a satisfying ending to it. Not perfect. But TV seldom is.

Thanks for reading. SK






Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Сообщение: 968
Зарегистрирован: 17.05.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 05.06.08 20:21. Заголовок: Geroneja(05/24/04 16..


Geroneja(05/24/04 16:03:42)

Какая вещь, Васкес, спасибо, сейчас себе распечатаю и буду изучать )


--------
Marstersverse
The Watcher's Library
Buffy and Angel in Ukraine

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Сообщение: 969
Зарегистрирован: 17.05.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 05.06.08 20:22. Заголовок: Nozomi san(05/26/04 ..


Nozomi san(05/26/04 10:59:07)

Вы меня простите

Но я сейчас пересмотрела еще раз финал, и при диалоге
Спайка и Ангела мне вспомнился Гоблинский перевод первой части Властелина колец:

- Ну, давай посмотрим, какой у тебя план...



-----------
Every person, all the events of your life,are there because you have drawn them there.
What you choose to do with them is up to you.


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Сообщение: 970
Зарегистрирован: 17.05.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 05.06.08 20:23. Заголовок: Ghost2004(05/30/04 0..


Ghost2004(05/30/04 00:14:31)

Небольшое дополнение

Хочу добавить, что Иллирия, похоже была права в предпоследней серии - все симптомы коррупции у Ангела налицо:
A corrupted ruler on such a path sees treachery and betrayal all around him. He cannot suffer intimates and will eventually turn against them.
Прямо как злодеи у Батчера он избавляется от ненадёжных (по его мнению) союзников. И ещё интересно: он правда причисляет себя к тем, кто care about anithing? А то как он выпил кровь Гамильтона вовсе не означает разрыв круга - Ангел тем самым стал не лучше Гамильтона. И дело не самой выпитой крови, а в том, что это означает - чтобы победить монстра надо самому стать таким же.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Сообщение: 971
Зарегистрирован: 17.05.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 05.06.08 20:25. Заголовок: Nozomi san(06/01/04 ..


Nozomi san(06/01/04 10:04:57)

И наконец!

Появился Транскрипт последней серии 5-го сезона.


-----------
Every person, all the events of your life,are there because you have drawn them there.
What you choose to do with them is up to you.


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Сообщение: 972
Зарегистрирован: 17.05.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 05.06.08 20:25. Заголовок: Geroneja(06/01/04 10..


Geroneja(06/01/04 10:19:55)

Вот именно, что наконец-то, спасибо, Нозоми )


---------
Marstersverse
TV-Series Forum
The Watcher's Library
Buffy and Angel in Ukraine


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Ответов - 100 , стр: 1 2 3 4 5 6 7 All [только новые]
Ответ:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
большой шрифт малый шрифт надстрочный подстрочный заголовок большой заголовок видео с youtube.com картинка из интернета картинка с компьютера ссылка файл с компьютера русская клавиатура транслитератор  цитата  кавычки моноширинный шрифт моноширинный шрифт горизонтальная линия отступ точка LI бегущая строка оффтопик свернутый текст

показывать это сообщение только модераторам
не делать ссылки активными
Имя, пароль:      зарегистрироваться    
Тему читают:
- участник сейчас на форуме
- участник вне форума
Все даты в формате GMT  3 час. Хитов сегодня: 3
Права: смайлы да, картинки да, шрифты да, голосования нет
аватары да, автозамена ссылок вкл, премодерация откл, правка нет